7 oktober 2013

Färgstarkt och genomtänkt hemma hos Linda.


Sedan vi köpte hus för knappt tre år sedan har mitt intresse för inredning verkligen tagit fart. Att inreda barnrum är nog det bästa av allt, främst för att det ger mig en chans att ge mina barn en fristad där de kan leka utan och med sina syskon. Det viktigaste för mig är att rummet inbjuder till lek men även mys. Jag tänkte dela med mig av några tankar jag har just kring barnrum och hur jag funderar när jag väljer stil och färg till rummen.



1. Våga färg! Det är otroligt så befriande det kan vara när man slutar fokusera på att allt ska gå ton i ton och verkligen går loss med färger. Ett litet tips jag kan ge är dock att välja en eller två accent färger som går igenom i rummet och inredningen, det gör det lite lättare att få in fler färger då man ändå har en bas som dominerar. I mina pojkars rum har jag rött som accentfärg då den passar bra mot de flesta andra färger och ger ett glatt lekfullt intryck.




2. Pasteller eller Neon? Ett annat färgrelaterat tips är att man väljer om man vill satsa på starka eller mjuka toner. Det blir lättare att matcha inredningen på detta vis och man får ett fint helhetsintryck.




3. Skapa rum i rummet. En liten myshörna, ett litet krypin för högläsning, ett lektält som gjort för kurragömma.. Oavsett vilket man väljer så finns det otroligt många sätt att göra ett rum lite mysigare, som garanterat kommer att uppskattas av både liten och stor. Något så enkelt som att klippa ut små fönster i en gammal filt eller lakan och lägga över ett bord förvandlas fort till ett fort eller hem för ett litet barn.



4. Inred uppåt taket. Lägg dig ner på golvet i barnets rum och kika uppåt, hur ser det ut, vad kan du förändra? Kanske en stjärnhimmel som lyser upp på natten, ett gäng pompoms eller honeycombs som skapar ett färgglatt blickfång för barnen? Kanske ni tillsammans kan klippa och klistra ihop moln, fåglar, flygplan, luftballonger, regnbågar mm och hänga i taket? Endast fantasin sätter gränserna!



5. Lämna yta för lek och bus! Kasta ut ett gäng färgglada kuddar och mjuka mattor på golvet där barnen kan leka och busa. Dämpar dessutom det värsta oljudet under dundrande små fötter och skyddar de finaste vi har om olyckan skulle vara framme och en eller två vurpor skulle ske.



Hoppas att ni kan ta till er något av mina tips och gärna dela med er av era bästa! 

Ni kan följa min inredningsresa på bloggen http://misscutiepiegoes80s.blogspot.se och på instagram:http://instagram.com/the80sme


Under hösten 2013 kommer vi att fira vår 5-årsjubileum med att bjuda in duktiga gästbloggare som får dela med sig att tips, tankar, idéer och inspiration under temat BARNRUM. Vill du också skriva ett gästinlägg, kontakta oss på info@familyroom.se.

4 kommentarer:

  1. Jättebra tips! Jag undrar var den fina röd/vita mattan kommer ifrån? Hittar den inte på familyroom.se.
    Tack!

    SvaraRadera
  2. Tack snälla Therese! Mattan kommer från Urban outfitters. Mvh Linda

    SvaraRadera
  3. Hej!!
    Var kan jag hitta den fina äpple tavlan?!!
    Med vänlig hälsning,/ulrika

    SvaraRadera
  4. Hej!

    Superfint! Vad heter tapeten i rummet? Tacksam för svar!

    SvaraRadera